Wil jij digitale leermaterialen beschikbaar stellen en goed vindbaar maken? Volg dan op 8 maart a.s. (12:00 – 14:00) de Surf-webinar semi-automatische metadatering van digitale open leermaterialen. We bespreken de uitdagingen en slimme technologische oplossingen bij het ontsluiten van digitale open leermaterialen.
Verkenning naar slimme technologieen voor (semi)metadateren
In 2021 voerde SURF in samenwerking met VU, HvA/UvA en vakcommunity Information Literacy en Edia een verkenning uit naar slimme technologieën voor het semi-automatisch metadateren van open leermaterialen. In deze verkenning naar slimme technieken gingen we aan de slag met een aantal ingrediënten om semi-automatisch metadateren voor elkaar te krijgen. We gebruiken daarvoor de keyword extractor en topic classifier van Edia en de vakvocabulaire van vakcommunity Information literacy.
(semi)-Automatische metadatering vindt plaats op basis van een vakvocabulaire. Dit is een gedeeld jargon binnen een vakgebied of opleiding, gebaseerd op samenhangende vakvaardigheden of vaktermen. Het uiteindelijke doel is om lesmateriaal automatisch aan één of meerdere onderdelen van het vakvocabulaire te koppelen.
Digitale leermaterialen informatievaardigheden beschikbaar via edusources
Na de verkenning is de vakcommunity gestart met het project edusources om hergebruik van digitale leermaterialen door bibliotheekmedewerkers te stimuleren. Via het platform edusources worden digitale leermaterialen op één plaats beschikbaar gesteld. Inmiddels zijn er meer dan 400 leermaterialen rond informatievaardigheden beschikbaar gesteld.
Tijdens dit webinar gaan we verder in gesprek met de deelnemers over de kansen en aandachtspunten van het gebruik van slimme technologieën in het onderwijs.
Ga voor meer informatie en inschrijving naar de Surf-agenda.