SHB
Het kennisnetwerk voor hogeschoolbibliotheken
SHB

ACRL Framework

Home » Onderwijs » Information Literacy » Vakinhoud » ACRL Framework


 

Framework in het kort

 

Het ACRL Framework benadert informatievaardigheid vanuit een aantal frames (concepten) die studenten tijdens hun studie leren beheersen. Dit is vanuit het framework essentieel voor studenten om informatievaardige professionals te worden.

Het ACLR Framework bestaat uit 6 frames:

  • Authority is Constructed & Contextual (Autoriteit is gemaakt en is afhankelijk van context)
  • Information Creation as a Process (Het ontstaan van informatie is een proces)
  • Information has Value (Informatie heeft waarde)
  • Research as Inquiry (Onderzoek als vraagstelling)
  • Scholarship as Conversation (Wetenschap is een gesprek)
  • Searching as Strategic Exploration (Zoeken is strategisch verkennen)

Hoewel het ACRL Framework concrete voorbeelden van elk frame geeft, bevat het geen lijst met voorgeschreven leerdoelen. Dit is een bewuste keuze, onder andere omdat exacte leerdoelen makkelijker verouderen. Maar er is hierdoor ook ruimte voor de instelling om zelf te bepalen hoe elk frame het beste kan worden behandeld.

Het ACRL Framework is zeer flexibel inzetbaar.

 

Bronnen

ACRL Framework Het framework zelf.
Framework Sandbox Database met onderwijsmateriaal en ideeën voor gebruik met het framework.
Framework Toolkit Toolkit met verschillende materialen en suggesties.
Infobesitas Blog posts van Anneke Dirkx over Informatievaardigheden.
23 Framework Things Een 23 dingen cursus over het framework.
Students Perception of Information Literacy Skills Artikel over mogelijke toepassingen van het framework
ACRL Framework Buckell University Pagina van Buckell University over het framework.
Threshold Concepts Pagina over Threshold Concepts, een van de onderliggende gedachten van het framework.
ACLR Framework Pocket Guide Het ACLR Framework in handig zakformaat!

 

Instellingen

De volgende instellen maken gebruik van het ACRL Framework.

  • Vrije Universiteit Amsterdam – Rogier van de Blaak
  • Universiteit Utrecht – Jeroen Bosman
  • Maastricht University – Jurn Glazenburg

 

Bron afbeelding: The ACRL Framework for Information Literacy and the Six Major Frames. From: Burress, T., Clark, M., Hernandez, S., & Myhill, N. (2015, June). Wikipedia: Teaching Metaliteracy in the Digital Landscape [poster]. Presented at the ALA Annual Conference & Exhibition, San Francisco.