Nieuws
- AI-Informatievaardigheden modelOnderzoek aan de Hogeschool Utrecht heeft een aantal interessante bevindingen opgeleverd, waaronder een nieuw AI-Informatievaardighedenmodel: Josien Boetje: “Dit model bouwt voort op bestaande frameworks maar integreert specifiek het gebruik van AI-tools. Het beschrijft zes belangrijke fases: Initiëren, Prompten, Evalueren, Verwerken, Verifiëren, en Gebruiken. Voor elke fase zijn specifieke activiteiten geïdentificeerd die belangrijk zijn bij het gebruik ...Lees meer
- Digitale informatie verwerken blijkt zo makkelijk nog nietEr is een mooi en interessant artikel verschenen in de IP van de hand van Josien Boetje over informatievaardigheden in het onderwijs. ” In het digitale tijdperk is ‘information problem solving’, kortweg IPS en in het Nederlands vertaald als ‘informatievaardigheden’, cruciaal voor professionals. Het verwijst naar het vermogen om online informatie effectief te zoeken, te verwerken, ...Lees meer
- Nieuwe artikelen in de College & Research Libraries NewsEr zijn nieuwe artikelen verschenen in de College & Research Libraries News (vol. 85 no. 11, 2024), waaronder: – Peer Reviewing Sources: A Framework-Informed Approach to Information Literacy in First-Year Writing by Julia Kovatch, Bryce Nishikawa, Loring Pfeiffer, Nicole Branch, and Julia Voss. – Gateways to OERs: Scaffolded Strategies for Success by Lori Lysiak – Connecting Students to Free Course Materials: An eTextbook ...Lees meer
- Toolkit voor critical digital literaciesEr is een toolkit met lesplannen en leerdoelen samengesteld voor het lesgeven in kritische digitale vaardigheden door de Digital Library Federation. Zie hier en doe er je voordeel mee!Lees meer
- Basisboek informatievaardighedenZoek je een goed basisboek over informatievaardigheden? Koop dan dit: Foundations of Information Literacy. Tip van Sheila Webber.Lees meer