De educatie-afdeling van de Europese Commissie heeft een nieuwe publicatie met richtlijnen voor het bestrijden van desinformatie (voor gebruik in het onderwijs) uitgebracht. Het bevat o.a. de volgende onderdelen:
Het verschil tussen misinformatie, desinformatie en malinformatie (de publicatie focust vooral op desinformatie)
Misinformatie:
Aantoonbaar valse informatie die wordt verspreid zonder de bedoeling om misleiden, en vaak gedeeld omdat de gebruiker gelooft dat ze waar is.
Desinformatie:
Aantoonbaar onjuist of misleidend informatie die wordt gecreëerd, gepresenteerd en verspreid voor economisch gewin of om opzettelijk het publiek misleiden.
Malinformatie:
Feitelijk correcte informatie die wordt ingezet om te beschadigen.
W𝐚𝐚𝐫 𝐥𝐞𝐞𝐫𝐥𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐞𝐧𝐭𝐞𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐦𝐨𝐞𝐭𝐞𝐧 𝐨𝐩𝐩𝐚𝐬𝐬𝐞𝐧:
𝙑𝙖𝙡𝙨𝙚 𝙩𝙤𝙚𝙨𝙘𝙝𝙧𝙞𝙟𝙫𝙞𝙣𝙜: authentieke afbeeldingen, video’s of citaten zijn overgenomen van andere evenementen
𝙂𝙚𝙛𝙖𝙗𝙧𝙞𝙘𝙚𝙚𝙧𝙙𝙚 𝙞𝙣𝙝𝙤𝙪𝙙: inhoud die is verzonnen, soms gecombineerd met echte inhoud
𝘽𝙧𝙤𝙣𝙣𝙚𝙣 𝙫𝙖𝙣 𝙗𝙚𝙙𝙧𝙞𝙚𝙜𝙚𝙧𝙨: bijvoorbeeld websites, blogs of Twitter-accounts die zich voordoen als een bekend merk of persoon, of als (school)vriend
𝙑𝙖𝙡𝙨𝙚 𝙫𝙚𝙧𝙗𝙞𝙣𝙙𝙞𝙣𝙜: de inhoud komt niet overeen met de kop/bijschriften
𝙊𝙣𝙟𝙪𝙞𝙨𝙩𝙚 𝙘𝙤𝙣𝙩𝙚𝙭𝙩: de overgebrachte informatie is feitelijk nauwkeurig maar in een onnauwkeurige context
𝘾𝙤𝙣𝙩𝙚𝙣𝙩 𝙬𝙖𝙖𝙧𝙢𝙚𝙚 𝙞𝙨 𝙜𝙚𝙠𝙣𝙤𝙚𝙞𝙙: inhoud, zoals statistieken, grafieken, foto’s en video zijn gewijzigd of ‘gedoctord’. Deze omvat goedkope vervalsingen en deepfakes
𝙂𝙚𝙬𝙖𝙥𝙚𝙣𝙙𝙚 𝙢𝙖𝙡𝙞𝙣𝙛𝙤𝙧𝙢𝙖𝙩𝙞𝙚: Overdreven, buitenproportioneel opgeblazen feiten
𝘾𝙤𝙣𝙘𝙡𝙪𝙨𝙞𝙚𝙨 𝙤𝙥 𝙗𝙖𝙨𝙞𝙨 𝙫𝙖𝙣 𝙜𝙚𝙧𝙪𝙘𝙝𝙩𝙚𝙣: harde conclusies op basis van informatie gepresenteerd als ‘geruchten’
Te gebruiken infographics:
Via Yvonne Schuling en X,Y, of Einstein