SHB
Het kennisnetwerk voor hogeschoolbibliotheken
Digitale informatie verwerken blijkt zo makkelijk nog niet

Digitale informatie verwerken blijkt zo makkelijk nog niet

Er is een mooi en interessant artikel verschenen in de IP van de hand van Josien Boetje over informatievaardigheden in het onderwijs.

” In het digitale tijdperk is ‘information problem solving’, kortweg IPS en in het Nederlands vertaald als ‘informatievaardigheden’, cruciaal voor professionals. Het verwijst naar het vermogen om online informatie effectief te zoeken, te verwerken, te synthetiseren en te presenteren om problemen op te lossen en nieuwe kennis te creëren. Dit artikel onderzoekt hoe studenten in het hoger onderwijs deze vaardigheden toepassen tijdens een digitale authentieke taak: het ontwerpen van een website voor hun toekomstige professionele praktijk. Dit onderzoek is van groot belang omdat studenten, ondanks hun toegang tot digitale bronnen, vaak moeite hebben met de complexere fases van IPS, zoals het verwerken en presenteren van informatie. 

Het doel van het onderzoek is om de strategieën te identificeren die studenten gebruiken tijdens het verwerken en presenteren van informatie, en deze strategieën te categoriseren om beter inzicht te krijgen in hun aanpak en vaardigheden.”

Lees hier verder: Informatievaardigheden – IP2024-07

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *