De reiscommissie van de interessegroep O&O van de KNVI organiseert in 2025 weer een studiereis voor informatieprofessionals (van alle rangen en standen) van universiteiten, hogescholen en speciale wetenschappelijke bibliotheken. Na rijp beraad en een peiling hebben we gekozen voor een reis naar bibliotheken en bibliotheekcollega’s in Zwitserland en Italië.
Reisperiode en locaties
De reisperiode loopt van zaterdag 15 tot en met zaterdag 22 maart 2025.
We reizen per bus vanaf Arnhem naar Geneve (3 overnachtingen), gaan via Lausanne naar Milaan (3 overnachtingen) en via Basel (1 overnachting) weer terug naar Nederland.
Thema’s
De thema’s die tijdens de studiereis aan bod zullen komen zijn onder andere:
· Open Science / open access / research data management / open educational resources
· Competentieontwikkeling van de informatiespecialist
· Linked data
· Kennisveiligheid
· Bibliotheekgebouwen
· Opslag en logistiek
Uiteraard zijn deze onderwerpen nog afhankelijk van de afspraken die we met de bibliotheken kunnen maken.
De te bezoeken bibliotheken
We hebben een aantal bibliotheken op het oog, maar dit is ook afhankelijk van hun mogelijkheden om ons te ontvangen. Op ons voorlopige lijstje staan:
- CERN
- University of Geneva Library
- United Nations Library
- Cantonal and University Library Lausanne
- EPFL Lausanne Rolex Learning Centre
- EHL Hospitality Business & Hotel Management School
- University degli studi di Milano
- Milano University Press
- Palazzo Sormani Andreani (city central library)
- Bibliotheca del Policlinico Ca’Granda di Milano
- Biblioteca del Capitolo Metropolitano di Milano
- Pinacoteca Ambrosiona
- Biblioteca Nazionale Braidense (national library)
- Kooperative Speicherbibliothek Schweiz (Cooperative Storage Library Switzerland)
- University Library Basel
Kosten
De totale reissom komt op ongeveer €1800 ex. btw per persoon op basis van verblijf in een eenpersoonskamer. De reissom omvat de reis- en verblijfkosten (incl. ontbijt) van/naar/in Zwitserland en Italië, een welkomstborrel, het slotdiner, en attenties voor onze gastheren/-vrouwen. Kosten voor lunches, overige diners, annulerings- en reisverzekering komen voor eigen rekening. De definitieve reissom moet nog worden vastgesteld.
Aanmelden en plaatsingsprocedure
Als je serieuze belangstelling hebt voor deze reis (dus na overleg met je leidinggevende/degene die betaalt), dan kun je je aanmelden bij Marjo Bakker, m.bakker@niod.knaw.nl. De sluitingsdatum is 10 oktober 2024.
Er kunnen maximaal 40 personen deelnemen aan de reis. Leden van de KNVI/VVBAD (individueel/institutioneel) hebben voorrang bij overboeking.
Voor het plaatsen hanteren we de volgende procedure:
1. Alle aanmeldingen moeten op naam worden gedaan
2. Als er van een instelling meer dan één medewerker meegaat, dan moet de indiener een volgorde van plaatsing aangeven
3. Alle deelnemers krijgen een plaatsingsnummer op basis van de aanmeldingsdatum
4. Na de sluitingsdatum plaatsen we eerst alle nummers 1 van de verschillende organisaties, vervolgens de nummers 2, etc. totdat we 40 deelnemers hebben. Als niet alle nummers geplaatst kunnen worden, dan beslist de aanmeldingsdatum
Wil je weten hoe onze Zwitserse en Italiaanse collega’s – maar ook je Nederlandse collega’s – hun werk vormgeven en wil je daarvan leren? Ga dan mee op studiereis; je komt vol nieuwe inzichten terug!
Hartelijke groet van de KNVI O&O reiscommissie,
Ans ter Woerds (SURF)
Dirk van Gorp (Radboud Universiteit)
Marijke Mentink (Hogeschool Van Hall Larenstein)
Marjo Bakker (NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies)