Framework in het kort
In 2011 publiceerde the Society of College, National and University Libraries (SCONUL) the SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: core model for higher education. In dit kernmodel worden die vaardigheden en competenties (ability) en houding en gedrag (understanding) gedefinieerd, welke nodig zijn voor het ontwikkelen van informatie-vaardigheid in het hoger onderwijs. Vanuit dit kernmodel kunnen “lenses” ontwikkeld worden voor diverse groepen/gebruikers en diverse situaties.
Belangrijk in dit model is dat de “informatievaardige student, docent, onderzoeker” vanuit zijn persoonlijke situatie werkt aan zijn vaardigheden/vermogen en zijn begrip. Het is geen lineair proces, men kan zich binnen de pilaren gelijktijdig en onafhankelijk ontwikkelen. Uiteindelijk wordt de persoon meer informatievaardig, hij laat zien dat hij meerdere aspecten van een pilaar beheerst.
Links
SCONUL Seven Pillars of Information Literacy | De website van SCONUL zelf |
Framework SandboxSconul Seven Pillars Core Model | Het basisdocument uit 2011 |
Information Literacy Learning outcomes and generic activities | Informatie en uitwerking leeruitkomsten van de WUR library |
Instellingen
De volgende instellen maken gebruik van het Sconul 7 Pillars Framework.
- Avans Hogeschool – Mariette Vissers-Machielsen
- Wageningen University and Research – Renee de Waal
Bron afbeelding: The ACRL Framework for Information Literacy and the Six Major Frames. From: Burress, T., Clark, M., Hernandez, S., & Myhill, N. (2015, June). Wikipedia: Teaching Metaliteracy in the Digital Landscape [poster]. Presented at the ALA Annual Conference & Exhibition, San Francisco.